
Waarom je moet stoppen met je verhaalideeën te verkopen aan redacties (het werkt niet en het is ook niet leuk)
Wil jij ook artikelen schrijven voor tijdschriften? Stop dan met het verkopen van je ideeën aan redacties. Zo werkt pitchen wél!
Je bent vast wel eens op straat een verkoper (‘promotiemedewerker’) van een energiemaatschappij of goed doel tegen gekomen. Sommigen herken je van een afstandje. Handig, want dan kun je er met een grote boog omheen lopen of doen alsof je nét een belangrijk telefoongesprek voert.
Anderen zijn vermomd als toevallige passanten. Als ze op je afstappen (“mag ik je wat vragen?”) denk jij dat je ze de weg moet wijzen. Of dat ze onder de indruk zijn van je outfit en willen weten waar je die hebt gekocht. Maar bam! Dan zetten ze hun tanden in je en ben jij slechts een prooidier dat in de val van zielige verhalen of indrukwekkende kortingsacties trapt.
Artikelen schrijven voor tijdschriften
De kans is groot dat je deze verkopers irritant vindt. Ze proberen je iets aan te smeren waar je helemaal niet op zat te wachten. En achteraf voel je je altijd een beetje vies en gebruikt. Het klonk zo gunstig of nobel, maar was het voor jou niet gewoon een heel slechte deal?
Een verhaalidee pitchen bij een redactie voelt misschien ook als iets ‘aansmeren’. Jij hebt een idee, je wilt er geld voor en de redactie moet het kopen. De redactie zit waarschijnlijk niet te wachten op dat idee, maar daarom moet jij het zo draaien dat ze er toch ‘intrappen’. Want dat is wat verkopen is.
Denk je dit? Probeer je inderdaad je ideeën te verkopen aan een redactie? Dan is het logisch dat het niet werkt. Jij zit toch ook niet te wachten op die irritante verkoopmedewerker op straat?
Pitchen is ‘helpen’ niet ‘aansmeren’
Pitchen werkt beter als je het anders benadert. Zie het als ‘helpen’ in plaats van als ‘aansmeren’.
Redacties zijn vaak heel blij met pitches. Mits ze goed zijn. Regelmatig krijg ik van redactiechefs de vraag of ik ideeën wil opsturen. En toen ik tijdelijk coördinator was bij Intermediair.nl en elke week weer een lege planning moest vullen, was ik maar wat dankbaar als er leuke ideeën binnenkwamen.
Jij kunt het probleem van de redactie oplossen
Een pitch opsturen is meer dan een verkoopmail. De ander – de redactiechef in dit geval – heeft namelijk een probleem. Hij of zij heeft bijvoorbeeld niet genoeg artikelen voor op de website of kan voor de komende edities van een tijdschrift nog wel wat lekkere verhalen gebruiken. Jij kan dat probleem oplossen.
Als je vanuit deze mindset een redactie benadert, pak je het anders aan. Je voelt je minder opgelaten en vies. Je voelt je behulpzaam. En je zult beter je best doen om te begrijpen wat de ander eigenlijk nodig heeft. Je denkt namelijk niet vanuit jezelf (‘ik kom iets halen’), maar vanuit de ander (‘wat kan ik geven?’)
Wil je ook dat pitchen makkelijker en leuker wordt?
Natuurlijk is er nog veel meer wat je kunt doen om je pitches te verbeteren. In mijn groepstraject de Pitchclub leg ik uit wat er nog meer bij komt kijken als je een onweerstaanbaar voorstel gaat schrijven. Laat je mailadres achter en dan hoor je als eerste wanneer een nieuwe ronde start.