5 freelance fouten die ik maakte bij het zoeken naar opdrachtgevers
Hoewel freelancen mij meteen veel beter beviel dan ik ooit had durven dromen (kort gezegd: ik was bang geweest voor armoede en eenzaamheid) en ik vrij snel opdrachtgevers vond, ging heus niet alles van een leien dakje hoor. In mijn eerste jaren als freelancer maakte ik aardig wat freelance fouten.
Fouten bij het zoeken naar opdrachtgevers als freelance journalist
Ook bij het zoeken naar opdrachtgevers maakte ik fouten. Ik liet me leiden door angst en durfde de opdrachtgevers waar ik graag voor wilde schrijven niet te benaderen. Ik dacht dat het toch geen nut had, dat niemand op mij zat te wachten.
Tegelijkertijd greep ik alles aan wat maar kon en had ik totaal geen focus. Ik bleef zelfs schrijven voor een opdrachtgever die totaal niet bij me paste!
Ik dacht dat er een ramp zou plaatsvinden als ik zou stoppen. Dat de opdrachtgever boos zou worden en me zwart zou maken in de hele journalistieke wereld. Pas toen ik echt gestrest en gefrustreerd was en door die ene opdracht helemáál geen zin meer had om te werken (ook mijn andere werk vond ik ineens stom), durfde ik te stoppen. En bleek er natuurlijk niets aan de hand.
Uiteindelijk begon ik dan toch met tijdschriften benaderen met mijn ideeën. Maar de eerste pitches die ik wél verstuurde waren heus niet meteen briljant. Zo ontbrak er regelmatig cruciale informatie die wel in een goede pitch hoort te staan…
Wil je meer weten over de fouten die ik maakte? Zodat jij ze níet hoeft te maken? Ik maakte er een gratis e-book over. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee! Je kunt ‘m hieronder downloaden.