Waarom zoveel freelance journalisten hun ideeën voor artikelen niet pitchen
Als journalist heb je bepaalde vaardigheden nodig. Interviewen, researchen, schrijven, onderwerpen (invalshoeken eigenlijk) bedenken om over te schrijven. Als freelancer komen daar weer andere vaardigheden bovenop. Misschien wel de allerbelangrijkste: pitchen.
Tenminste als je opdrachten wil hebben als freelance journalist. Maar goed, dat willen we denk ik allemaal, anders zou het meer een hobby zijn en ik denk dat freelance journalist zijn voor jou je beroep is. (Voor mij in ieder geval wel).
Waarom pitchen zo belangrijk is als freelance journalist
Pitchen is een van de belangrijkste manieren om aan opdrachten te komen. Kort gezegd: je hebt een idee voor een artikel en je legt dat voor aan een redactie in de hoop dat zij het ook zien zitten en jou gaan inhuren om het artikel te schrijven.
Natuurlijk zijn er meer manieren om aan opdrachten te komen. Door te netwerken bijvoorbeeld of door te ‘solliciteren’ op oproepjes van redacties. Maar zelfs dan moet je ook kunnen pitchen. Zelfs als je al regelmatig voor een (online) magazine of krant hebt geschreven, zul je nog met pitches moeten komen. Je kunt niet verwachten dat een redactie jou de hele tijd maar onderwerpen in de schoot gaat schuiven. Dat gebeurt wel, maar eigenlijk is het meer een relatie die van twee kanten komt.
Of je nu wil of niet, pitchen hoort er dus bij. Toch ken ik veel freelance journalisten die het maar voor zich uitschuiven om hun ideeën te versturen. In mijn podcast overpeinsde ik dit onderwerp en ik ontdekte dat er eigenlijk vier redenen zijn waarom je die ene pitch nog steeds niet hebt verstuurt (geef het maar toe, we hebben allemaal ‘die ene pitch’).
4 redenen waarom je je pitch niet verstuurt naar een redactie
Je hebt genoeg ander werk – waarschijnlijk geen werk waar je hart sneller van gaat kloppen – en de urgentie om te zoeken naar andere of leukere klussen ontbreekt dus een beetje.
Je bent een chronische uitsteller (ik steek mijn hand ook omhoog). Er is niemand die zegt dat je nu echt die pitch de deur uit moet doen, dus wacht je nog maar even.
Het kan ook zijn dat je gewoonweg niet goed weet hoe je het moet aanpakken als je een redactie wil benaderen. Of dat je overwhelmed bent (sorry voor het Engels, maar ik vind ‘overweldigd’ geen goede vertaling voor het gevoel dat je verlamd blijft staan door alle mogelijke dingen die je zou kunnen doen).
Of misschien ben je diep van binnen bang voor een afwijzing. Ergens ben je ervan overtuigd dat jouw idee toch niet goed genoeg is, dat redacties niet op jou zitten te wachten, dat er al te veel freelance journalisten zijn en dat jouw mail genegeerd gaat worden. Kortom, je denkt dat het allemaal geen zin heeft.
Zo verstuur je je ideeën wél naar tijdschriften
De oplossing voor je probleem hangt af van wat de redenen is dat je redacties niet benadert. Misschien moet je nog wat meer leren over hoe je een goede pitch kunt schrijven en versturen, wat er allemaal in moet staan en hoe je de kans op een ‘ja’ kunt vergroten. Misschien heb je gewoon een schop onder je kont nodig of iemand die zegt dat je het nu toch echt moet doen.
Al die oplossingen combineer ik in mijn nieuwe groepsprogramma Schrijven voor (online) magazines. Zie het als een pitchclub waarin je kunt netwerken en sparren. Een manier om een stok achter de deur te hebben. Maar waarin je ook heel veel leert over pitchen en binnenkomen bij je favoriete tijdschrift. Ik ga je precies vertellen hoe je je droomklussen kunt binnenhalen (dus voor die afwijzingen hoef je niet meer bang te zijn).
Zet jezelf hieronder op de wachtlijst voor de volgende ronde:
Of luister eerst nog even mijn podcast-aflevering over dit onderwerp: