Dit zijn de 4 beste manieren om opdrachten te vinden als freelance journalist
Er zijn een paar vragen die mensen me steeds weer stellen. Verreweg de meest gestelde vraag is: hoe vind je opdrachten als freelance journalist?
Dat is ook de vraag waar ik het nu over wil hebben. Als je de handleiding Meer schrijfklussen! hebt gelezen, weet je wat je moet doen om jouw droomklussen aan de haak te slaan. Maar vooruit, even een ultrakorte samenvatting over hoe je opdrachten kunt vinden als freelance journalist.
Opdrachten vinden als freelance journalist
Het is eigenlijk niet zo ingewikkeld om opdrachten te vinden als freelance journalist, maar je moet wel even weten hoe. Grofweg zijn er vier manieren om klussen binnen te hengelen.
1. Je netwerk gebruiken
Mede-freelancers, oud-collega’s; ook jij hebt een netwerk!
2. Reageer op oproepjes
Dit is vooral een fijne tip als je op zoek bent naar bureaudiensten.
3. Gevonden worden door opdrachtgevers
Door bijvoorbeeld actief te zijn op social media en te werken aan je personal brand.
4. Je ideeën voor verhalen pitchen bij redacties
Als je voor tijdschriften wilt schrijven, kun je het beste binnenkomen door een goed idee te pitchen. Dat lijkt ontzettend moeilijk, maar als je weet hoe je het moet aanpakken, valt het allemaal wel mee.
Pitchen was een hopeloze missie, dacht ik
Vanaf kinds af aan was het mijn droom om te schrijven voor magazines. In Tina las ik dingen die mijn wereldbeeld als dorpsmeisje veranderden. Over concerten en boybands, over menstruaties, verliefdheden en make-up. Ik weet nog hoe ik altijd met mijn moeder door de supermarkt liep en bleef hangen bij het tijdschriftenrek. De glanzende covers, de geur van inkt en papier; het had iets magisch, vond ik.
Meer dan twintig jaar later had ik die droom nog steeds. Als nieuwbakken freelancer visualiseerde ik dat mijn naam in het colofon van tijdschriften zou staan. Ik verzon tientallen ideeën voor verhalen, maar stuurde ze nooit naar redacties. Dat was toch een hopeloze missie, dacht ik. Later las ik veel van die verhalen terug in magazines. Het waren dus wel degelijk goede ideeën! Ik voelde een knoop in mijn maag, omdat ze geschreven waren door andere redacteuren, terwijl mijn naam er ook bij had kunnen staan. Als ik tenminste van me had laten horen.
Ik dacht dat pitchen toch geen zin had, dus ik deed het niet. En toen ik het uiteindelijk wel deed, stuurde ik belabberde voorstellen. Ik kreeg afwijzingen en erger… ik hoorde NIETS!
Het is eenvoudig te leren hoe je onweerstaanbare pitches verstuurt
Na een paar keer pitchen leerde ik hoe ik mijn voorstellen het beste kon opbouwen. En welke informatie er écht in moet staan. Zo ontwikkelde ik onder andere de checklist met zeven punten waar een goede pitch aan moet voldoen.
Ook leerde ik hoe ik van opdrachtgevers terugkerende klanten kon maken. Zodat ik… minder vaak hoef te pitchen.
Droom jij er ook van om te schrijven voor tijdschriften? Ik ga je dat leren!
Vanaf 10 mei kun je namelijk weer meedoen met de online masterclass Schrijven voor magazines: stuur een ijzersterke pitch en schrijf over onderwerpen die jíj leuk en belangrijk vindt
Online masterclass Schrijven voor magazines
De online masterclass duurt anderhalf uur. Wat je dan allemaal gaat leren?
– wat een goed idee is
– hoe je je pitch kunt afstemmen op het medium waarvoor je wilt schrijven
– hoe je een ijzersterke pitch schrijft met behulp van de checklist
– aan wie je je mail kunt sturen en hoe je je netwerk kunt inzetten (ja, ook jij hebt een netwerk)
– wat je kunt doen als je geen reactie krijgt
– hoe je ervoor zorgt dat je voor die redactie kunt blijven schrijven
Bonus: ook mag je je pitch naar mij sturen voor feedback, zodat we ‘m samen aanscherpen.
Meld je nu alvast aan!
Je kunt je nu al aanmelden voor de online masterclass. Waarom je dat zou doen? Tot 10 mei betaal je een early bird prijs.
Verzeker jezelf nu alvast van een plekje en betaal 220 euro in plaats van 350 euro (ex btw). Op 10 mei krijgt je een link naar de video die je in je eigen tijd kunt kijken, zo vaak als je wilt. Kijk hier voor meer informatie.