Voor freelance journalisten die het ene na het andere artikel willen schrijven voor hun favoriete magazines
Voor jou 10 anderen…
Dat is wat je denkt als je door tijdschriften bladert
Je spiekt altijd even wie de schrijver is van het artikel en je kijkt in het colofon.
Stond jouw naam daar ook maar bij…
Misschien heb je weleens een pitch gestuurd. Misschien schrijf je af en toe een verhaal voor een tijdschrift.
Maar krijg je ook regelmatig een afwijzing. Of erger: geen reactie!
Je weet dat je goed kunt schrijven, toch voelt schrijven voor je favoriete magazines nog onhaalbaar.
Redacties worden overspoeld met pitches, ze werken met een vast groepje freelancers of mensen die ze kennen uit hun netwerk.
Andere freelancers hebben meer ervaring
Waarom zouden ze jou dan een opdracht geven? Voor jou tien anderen.
Dénk je.
Ik weet hoe het is om te worstelen met het benaderen van redacties.
Meer dan eens verstuurde ik een pitch (als ik het eindelijk durfde) en hoorde ik… NIETS!
Dit bevestigde mijn overtuiging dat er geen werk was in de journalistiek, dat het alleen zou lukken als ik een netwerk had (en dat had ik niet) en dat schrijven voor tijdschriften niet voor mij was weggelegd.
Maar dat was natuurlijk niet waar. Ik had gewoon een slechte pitch verstuurd.
Er is altijd ruimte bij redacties voor goede freelancers met goede ideeën. Het enige wat ik moest doen om eindelijk binnen te komen was mijn aanpak veranderen
Door de jaren heen heb ik geleerd hoe je redacties het beste kunt benaderen, van welke verhaalideeën ze blij worden
In de Pitchclub ga je dat allemaal leren.
Vanaf nu weet je precies wat je moet doen om binnen te komen bij redacties
Dus over een paar maanden loop jij naar het tijdschriftenrek in de boekhandel of supermarkt en daar liggen ze, de magazines waarin jóuw artikelen prijken
In de Pitchclub geef ik je mijn bewezen stappenplan om alle journalistieke klussen binnen te slepen waar je zo van droomt. En ik neem je bij de hand, zodat uitstellen van je dromen geen optie meer is
Dat betekent: schrijven over de leukste en belangrijkste onderwerpen, werken wanneer het jou uitkomt, voor tijdschriften die bij jou passen
Neem afscheid van…
Het eindeloos uitstellen om een pitch te versturen
Uren of zelfs dagen bezig zijn om de perfecte pitch te schrijven
Geghost worden door redacties
Afwijzingen op je ideeën
Elke maand je afvragen waarvoor je nu weer gaat schrijven
Opdrachten aannemen omdat het moet, maar die niet leuk zijn
En je zult…
Zelfverzekerd over je ideeën op ‘verzenden’ klikken
Precies weten wat er in een goede pitch moet staan (met behulp van de bewezen checklist)
Alleen nog maar ja’s krijgen op je mails
Het ene na het andere artikel van jezelf teruglezen in bladen
Blijvende samenwerkingen aangaan met redacties (want aan een eenmalige klus heb je weinig)
Gevraagd worden om artikelen te schrijven
In 8 weken ga je samen met een groep supertoffe freelance journalisten van struggelen met het verkopen van een verhaal aan een tijdschrift, naar vol zelfvertrouwen ijzersterke pitches versturen
Let maar op: het gaat ja’s regenen in jouw inbox
Na acht jaar in loondienst als redacteur en redactiechef bij online magazines als Beautify.nl en NSMBL.nl, waagde ik de sprong. Begin 2019 zegde ik mijn baan op. Dag vast contract, hallo vrijheid!
Toen ik de perfecte pitch-formule ontdekte schreef ik als freelance journalist voor onder andere: Libelle (het reguliere magazine en de specials zoals het Libelle Zomerdoeboek en Libelle Gezond), de Volkskrant, Opzij, Harper’s Bazaar, ELLE, Flair, PorteRenee.nl en Santé.
Door mijn (interim) ervaring als chef en coördinator weet ik ook vanaf ‘de andere kant’ wat een pitch succesvol maakt. En wat ervoor zorgt dat een freelancer fijn is om mee samen te werken.
Omdat ik zoveel freelance journalisten en redacteuren zie die ook voor bladen willen schrijven, maar het een enorme struggle vinden om binnen te komen bij redacties, heb ik dit groepstraject gemaakt
Dit ga je leren
In de online training vind je mijn bewezen stappenplan om de journalistieke klussen binnen te slepen waar je zo van droomt, meer dan 10 voorbeeldpitches (+uitleg) zodat het makkelijker dan ooit is om direct aan de slag te gaan, en mijn checklist met 8 ingrediënten voor een goede pitch.
Een bestand met 31 kant-en-klare e-mails. En een uitgebreide uitleg per situatie, zodat je weet waaróm je sommige woorden of argumenten het beste kunt gebruiken.
Deze mails zitten allemaal in het pakket twv € 333,-
1. Opdrachten vinden
* Reageren op een freelance oproepje als je net begint
* Dé sollicitatiemail voor bureaudiensten
* Deze mail stuur je mee als je een pitch stuurt
2. Reminders sturen
* Kop koffie gedronken met een potentiële opdrachtgever? Stuur dit als je niets meer hoort
* Geen reactie op je pitch? Dit is een handige reminder
* Na een periode van radiostilte nog een keer samenwerken met een opdrachtgever
3. Hoe reageer je op afwijzingen?
* Shit, die klus gaat niet door: stuur dit om de relatie goed te houden
* Als de redactie je pitch niet goed genoeg vond
4. Contact met andere freelancers
* Hoe vraag je om een mailadres van een redactiechef?
* Bonus: Linkedin-uitnodiging voor een freelancer die je niet kent
5. Geldzaken
* Zelfverzekerd je tarief communiceren met een nieuwe opdrachtgever
* Zo onderhandel je over je prijs (4 voorbeelden! Waaronder de mail die me 2700 euro opleverde!)
* Beetje inbinden: dit zeg je als ze niet akkoord gaan met jouw prijs
* Zo verhoog je je uurtarief of projectprijs
* Maak je tarief bespreekbaar bij vaste opdrachtgevers
* De mail die je meestuurt met je factuur
* Wat stuur je als de opdrachtgever te laat is met betalen?
6. Nee zeggen, zonder de relatie met de opdrachtgever te verpesten
* Ja, maar dan wel iets later
* Hoe wijs je een opdracht af, maar houd je de relatie goed?
* Wat stuur je als je wil stoppen met een langlopende klus (spoiler: dat je wil bellen)
7. Contact met geïnterviewden
* Experts: Hoe benader je een interviewkandidaat? Met deze mail zegt 99 procent ja.
* ‘Gewone mensen’ spreken: zo hengel je ze binnen
* Reminder dat je iemand gaat interviewen vandaag
* De geïnterviewden de tekst sturen (op zo’n manier dat ze niet alles herschrijven én blij zijn)
* Dit mail je als geïnterviewden de tekst nóg een keer willen zien
* Dit als je niet al hun wijzigingen hebt aangepast
8. Overige contactmomenten met opdrachtgevers
* Zo ‘vraag’ je van vakantie aan een vaste opdrachtgever
* Wat zeg je als je je deadline niet haalt?
* Als ze (veel) feedback hebben
zodat je de kans vergroot om nog eens met die opdrachtgever samen te werken
Maar de Pitchclub is meer dan dat. Dit is geen ‘kijk de video’s en veel succes’-cursus. Ja, je krijgt een online training, maar het is vooral een coachingsprogramma met persoonlijke begeleiding
Dus je krijgt ook:
✓ 8 weken om de week online brainstorm- en coachingsessies in de groep, zodat je nog meer ja’s krijgt
En zodat je gaat stoppen met: uitstelgedrag, perfectionisme en faalangst. Hoe spannend ook, jij gaat gewoon op ‘verzenden’ klikken. (En geloof me, na deze 5 sessies doe je dat zonder blikken of blozen)
De groep en ik staan over een paar weken voor je te juichen als jij magazines open slaat en daar jouw verhaal mooi opgemaakt ziet shinen
✓Feedback op jouw pitches. Ik geef je deadlines voor 5 pitches, zodat je hier echt mee aan de slag gaat, maar je mag altijd meer pitches naar mij sturen voor feedback. Er is geen limiet!
Alleen als je je deze ronde aanmeldt krijg je deze extra’s:
✓ Mijn pakket met 31 (!) e-mailtemplates: kant-en-klare mails die je kunt sturen bij je pitch, als je in eerste instantie niets hoort van een potentiële opdrachtgever of als je wil onderhandelen (twv € 333,-)
✓Checklist bij het inleveren van je verhaal, zodat je niets vergeet. En je de kans op nog een opdracht vergroot
= De totale waarde van dit programma is 2.497 euro
In plaats van 2.497 euro ex btw betaal je tijdelijk de early bird prijs van
1299 euro
Je kunt ook betalen in 3 (433 euro) of 6 termijnen (217 euro)
Templates en voorbeelden
Je krijgt 10 (!) voorbeeldpitches + een stappenplan wat je alleen maar hoeft te volgen + mijn bewezen checklist met 8 ingrediënten voor een goede pitch. Hiermee heb ik al meer dan 50 mensen geholpen om binnen te komen bij hun droomredacties.
KRIJG FEEDBACK OP JE PITCH
Nog belangrijker: ik geef je feedback op jouw eigen pitches – dit is hoe jij echt gaat groeien. En je mag mij 8 weken lang ALLES vragen.
Netwerken was nog nooit zo leuk
Je doet het niet alleen, maar samen met een groep supertoffe andere freelance journalisten. Juist andere freelancers zijn ZO BELANGRIJK voor je netwerk. Dankzij je netwerk is het veel makkelijker om een succesvol freelance journalist te zijn
Waarom dit werkt?
Door de combinatie van de online training en de gezamenlijke coachings- en brainstormsessies, heb je niet alleen de tools om het anders te gaan doen. Je hebt ook een flinke stok achter de deur (van mij en de andere deelnemers). Je hoeft het niet meer alleen te doen
Hoe lang duurt het groepstraject?
De coaching is 8 weken, maar je houdt onbeperkt toegang tot de online training. Je kunt de video’s zo vaak kijken als je maar wil, wanneer je maar wil.
Tot wanneer kan ik meedoen met het groepstraject?
Je kunt je aanmelden tot en met 10 juni. Maar als de groep vol is, sluit ik ‘m eerder (max. 15 deelnemers).
Wanneer zijn de coachingssessies?
We beginnen op 11 juni om 10.00 uur met de eerste live sessie. De andere sessies zijn: 25 juni, 9 juli, 23 juli, 6 augustus. Zet dit dus alvast in je agenda (of kijk de sessies later terug)
De sessies duren altijd een uur.
Ik ben op vakantie tijdens een aantal sessies. Is het dan nog waardevol om me aan te melden?
Alle sessies worden opgenomen en in de community geplaatst, dus je kunt ze in je eigen tijd terugkijken. Ik denk dat dit ook heel waardevol is, omdat je altijd leert van de vragen en strubbelingen van de andere deelnemers.
Ook mag je natuurlijk altijd vragen stellen in de online community (met alle deelnemers). Dan denk ik gewoon met je mee over jouw specifieke situatie, om te voorkomen dat je vastloopt.
Dus die stok achter de deur zul je nog steeds hebben. Ik kan natuurlijk niet bepalen of dit voor jou een goede timing is en of je daadwerkelijk de sessies terugkijkt en vragen stelt als je er niet bij kunt zijn…
Wat is de investering?
Normaal 2.497 euro (ex btw), maar je kunt tijdelijk meedoen voor 1299 euro. Je kunt ook betalen in 3 (433 euro) of 6 (217 euro) termijnen.
Kan ik in termijnen betalen?
Ja hoor, dat kan! Je betaalt dan in drie termijnen van 433 euro. Of in zes termijnen van 217 euro. Dat heb je zo terugverdiend! (Mocht je liever in 12 termijnen willen betalen van 109 euro, stuur me dan even een berichtje, dan regelen we dat)
Waarom is de prijs exclusief btw?
Omdat je als ondernemer eigenlijk geen btw betaalt. Nou ja, je moet ‘m wel eerst betalen, maar je kunt het bedrag terugvragen als je btw-aangifte doet aan het einde van het kwartaal. Betaal je factuur dus goed en vergeet niet ‘m in te vullen in je boekhoudsysteem.
Kan ik dit traject opvoeren als zakelijke kosten?
Absoluut! Voeg de factuur toe aan je boekhoudsysteem en je betaalt minder inkomstenbelasting.
Hoe snel heb ik dit traject terugverdiend?
Als je twee succesvolle pitches verstuurt, heb je de training al terugverdiend! Bij een van mijn vaste opdrachtgevers krijg ik 723 euro per artikel (en nee, daar hoefde ik niet over te onderhandelen). Dus eigenlijk heb je het al met 1,7 artikel terugverdiend.
Na het kijken van de modules heb ik nog een paar vragen over de inhoud van de training, kan ik die aan je stellen?
Ja hoor, dat mag Om de week is er een live, online groepscoachingsessie (5 keer in totaal). Je kunt dan al je vragen stellen. Of stel je vraag in de online community, als je niet kunt wachten, daar kijk ik de eerste drie maanden ook elke dag in. Daarna blijft-ie gewoon bestaan en kun je blijven sparren met de andere deelnemers, alleen zal ik er zelf iets minder aanwezig zijn.
Het komt me nu toch niet uit. Kan ik ook later meedoen?
Ja dat kan, maar ik weet nog niet wanneer. Bovendien betaal je dan sowieso een stuk meer… Als je nu van de lage prijs wil profiteren, maar pas later met de coaching wil starten, mag je me altijd een bericht sturen, dan denk ik met je mee.
Ik schrijf naast journalistieke teksten ook (veel) commerciële teksten, maar dat wil ik veranderen, is het traject dan wel voor mij?
Ik denk dat het traject dan júist perfect voor je is. Omdat je leert de opdrachten te zoeken waar je wel blij van wordt. Maar… ik weet jouw specifieke situatie natuurlijk niet. Stuur me even een berichtje via hi@yasmineesser.nl en ik zal je mijn eerlijke mening geven
Mijn vraag staat hier niet bij!
Nou, wat irritant! Stuur me gewoon even een mailtje, dan beantwoord ik je vraag alsnog. Je kunt me bereiken via hi@yasmineesser.nl
Je blijft het zelf proberen. Gevolg: het kost nog steeds ontzettend veel energie en moeite om opdrachten te vinden. Je raakt gefrustreerd en gedemotiveerd. Over een jaar sta je nog precies waar je nu staat. En je stopt uiteindelijk zelfs met proberen.
Je waagt de sprong en doet mee met de Pitchclub. Je leert je pitch-skills verbeteren, hoe je een nóg scherper verhaalidee kunt bedenken en je kunt van opdrachtgevers vaste klanten maken. Ben je klaar voor meer vrijheid, creativiteit en toffere schrijfklussen in je werkweek?
Join de pitchclub! En zie in 8 weken jouw artikelen schitteren in de tofste (online) magazines
Verzeker jezelf dan nu van een plekje